ציורי ילדים

    תת"ח- חינוך מיני חברתי למשתמשי תקשורת חלופית תומכת

    ארגון הבריאות העולמי (WHO) קבע ב 1975, כי הזכות למיניות היא זכות יסוד של כל אחד ואחת מאתנו, והיא כוללת, בין השאר, את הזכות לחירות מינית, לעצמאות וביטחון מיני, לפרטיות מינית, לשוויון מיני, להנאה מינית, הזכות לביטוי עצמי מיני ורגשי, למידע וחינוך מיני ולטיפול מיני.
    בהצהרת מדיניות בנושא זכויות אנשים עם מוגבלויות, בשנת 2004 נקבע כי קיומה של מוגבלות אינו מצדיק פגיעה בזכויות אלה (The Arc & AAMR, 2004). כולל לאנשים שמפאת מוגבלותם זקוקים לתת"ח. (=תקשורת תומכת וחליפית) חשוב לציין, כי בשנים האחרונות מתחוללת מהפיכה בכל הנוגע בתקשורת בין אנשים בכלל ובתחום המיני-חברתי בפרט. ילדים, מתבגרים ובוגרים מחוברים במשך שעות רבות ביום לסוגי מדיה שונים, נחשפים למידע, תכנים, תקשורת חברתית וכד'. חלק מהתכנים עוסקים במיניות, לא תמיד בהתאמה לגיל, שלב התפתחות, מצב אישי, רגשי ונפשי של הצופים. תכנים אלה משפיעים באופן משמעותי על גיבוש גישה והתייחסות למיניות, להתנהגות מינית ולהתפתחות מינית.

    ילדים ומתבגרים עם מוגבלות מתקשים לעיתים מזומנות להכיל את התכנים, להתמודד עם המסרים, להבין התנהגות מינית-חברתית מתאימה מהי, מהו מרחב פרטי ומהו ציבורי, מיהו זר ומיהו מוכר. קשיים אלה עלולים לא רק לפגוע בזכויותיהם, אלא גם לחשוף אותם להתנהגויות מיניות בלתי מותאמות ולמצבי ניצול ופגיעה.

    המגבלה התקשורתית ממנה נובע הצורך בשימוש בתת"ח מציבה קושי מורכב נוסף בפני הגורמים המטפלים בצורך להנגיש תכנים בנושאי מיניות גם למי שאינו מסוגל להביע אותם בכוחות עצמו. לפיכך, קיימת חשיבות רבה במתן מענה חינוכי וטיפולי הן לילדים ומתבגרים עם מוגבלות והן לסביבה המשפחתית, החינוכית והטיפולית שלהם, במטרה לאפשר מימוש זכויותיהם בתחום המיני-חברתי באופן בריא, מותאם ומוגן, תוך הימנעות ממצבי ניצול, סיכון ופגיעה.

     

    בחודשים מאי-יוני 2016 התקיים קורס בנושא במרכז ידע אשלים (מיד"א)תל אביב . השתתפו בו עובדי הוראה ומקצועות פרא רפואיים בחינוך המיוחד העובדים עם תלמידים משתמשי תת"ח (גילאי בית-ספר).

     

    היקף ההשתלמות היה 5 מפגשים בני 6 שעות אקדמיות כל אחד (סך הכול 30 שעות אקדמיות).

     

    מטרות ההשתלמות היו:

    • עיבוד עמדות בנושא מיניות האדם ומיניות ומוגבלות.
    • הקניית ידע בסיסי בנושאים הקשורים בהתפתחות ובהתנהגות המינית אצל ילדים ומתבגרים עם וללא מוגבלות.
    • העלאת המודעות למצבי סיכון, ניצול ופגיעה מינית.
    • הקניית כלים ייחודיים לחינוך מיני-חברתי למשתמשי תת"ח, הטמעת הנושא בלוחות התקשורת .
    • פיתוח דרכי התמודדות עם מצבים שונים המתעוררים בחיי היום-יום תוך ניתוח מצבים ודוגמאות מהשטח.

     

    הנחו את הקורס:

    לימור ברן, מטפלת, מנחה לחינוך מיני-חברתי, צוות 'שיחה'.

    ד"ר ג'ודי ויין –קלינאית תקשורת.

    יונית הגואל - קרניאלי –קלינאית תקשורת .

    נטע בן זאב, קלינאית תקשורת.

     

    סילבוס הקורס:

    מפגש מס'

    יחידה

    נושאי הלימוד

    מרצה

    1

    2.5.2016

    1

    מיניות האדם, מיניות האדם עם מוגבלות – עיבוד עמדות

    לימור ברן

    2

    מבוא לשימוש בתת"ח

    נטע בן זאב

    2

    9.5.2016

    1

    התפתחות פסיכו-מינית אצל ילדים ומתבגרים ללא מוגבלות ומאפייניה אצל ילדים ומתבגרים עם מוגבלות

    לימור ברן

    2

    סדנא: מה קורה לי? בניית לוחות בנושא התבגרות מינית

    נטע בן זאב

    3

    16.5.2016

    1

    פרטיות, מרחב אישי ומרחקים חברתיים

    לימור ברן

    2

    סדנא: מה מתאים לי? בניית לוחות בנושא התנהגות מותאמת ובלתי מותאמת

    נטע בן זאב

    4

    23.5.2016

    1

    רצף התנהגות מינית

    לימור ברן

    2

    סדנא: בניית לוחות המבוססים על תיאורי מקרה (שיוצגו מראש)

    נטע בן זאב

    5

    30.5.2016

    1

    מצבי סיכון בתחום המיני-חברתי, לרבות במדיה

    לימור ברן

    2

    סדנא: בניית לוחות הכוללים אוצר מילים למצבי סיכון

    נטע בן זאב

    6

    6.6.2016

    1

    הנגשת הליך החקירה וההעדה לאנשים עם מוגבלות תקשורתית מורכבת  בעזרת תת"ח.

    אורי גור דותן ונטע בן זאב

    2

    סיכום ומשוב

    אורי גור-דותן, נטע בן זאב  ולימור ברן

     

     קורס נוסף יתקיים בתל אביב בחודשים אוקטובר 2016 - ינואר 2017.

    עבור לתוכן העמוד