The website supports Exploer 11 and up

תכנית למידה בנושא: עקרונות טיפול בטראומה ומרחב החיים בפנימייה טיפולית

 

להורדת ההזמנה לחצו כאן

 

בשנת 2020 הושמו על ידי משרד הרווחה כ 4500 ילדים בפנימיות לילדים בסיכון, כשרובם המכריע (80.2%) הושמו בפנימיות טיפוליות וכחמישית (19.8%) במסגרות פוסט אישפוזיות.

לפנימיות הטיפוליות מגיעים ילדים ובני נוער ברמות שונות של קשיים, כשחלקם חוו לאורך שנים אירועים טראומטיים שונים וסובלים מהשלכותיה של טראומה מורכבת. השלכותיה של הטראומה המורכבת באים לידי ביטוי בכך שחלקם מתמודדים עם הפרעות נפשיות, חלקם לאחר אשפוז פסיכיאטרי, רבים מהם מתמודדים עם לקויות למידה, בעיות התנהגות, התפרצויות זעם, תוקפנות, התנהגות עבריינית, הפרעות אישיות ואצל חלק מן הילדים ובני הנוער יש גם נטייה לאובדנות. ילדים ובני נוער הסובלים מהפרעות פוסט טראומטיות מורכבות, מאתגרים את המטפלים והם נתפסים כאוכלוסיות קשות לטיפול ובעלות פרוגנוזה קשה. בני אדם שנפגעו בילדותם מטראומות ביו אישיות כרוניות וחוו הזנחה ממטפלים מרכזיים, מתקשים לתת אמון במטפלים וידוע כי הם מועדים לרה-טראומטיזציה בתוך מסגרות הטיפול, שפעמים רבות משחזרות עבורם את היחסים הראשוניים המתעללים (גור, 2018). מכאן, שהפנימייה יכולה להיתפס על ידי הילדים כסביבה רודפנית ומתסכלת או מזניחה (שחזור של הבית המגדל ממנו באו) ולרוב נדרש תהליך טיפולי ארוך עד שהיא תחווה כמזינה ומיטיבה.

הצוותים בפנימיות הטיפוליות, המתמודדים עם ילדים אלה, מאם הבית, ועד לפסיכותרפיסט, חווים אתהעוצמות הרגשיות וההתנהגותיות של הילדים בצורה חזקה ולעתים מציפה. הם זקוקים לתמיכה ולכלים כדי לספק את צרכיהם של הילדים שבטיפולם. שני גופי ידע התורמים לעבודת הצוות בפנימיות הם: "טיפול במרחב החיים" ועבודה מבוססת עקרונות של טיפול בטראומה.

בהכשרה המוצעת, נציג ונעמיק בשתי גישות טיפול אלה, על מנת שיידעו להימנע ככל האפשר מאירועים טריגרים המעוררים את החוויה הטראומטית ועל מנת לייצר אפשרויות רבות ככל האפשר לריפוי והחלמה. ההכשרה מיועדת לכלל הצוות – הצוות החינוכי, הטיפולי והצוות הבכיר.

 

מטרת התוכנית

להעניק לצוות הפנימייה כלים ליצירת שיגרת יום וטיפול בילדים הסובלים מטראומה מורכבת. בהכשרה זו, המשתתפים ייחשפו לעקרונות של הטיפול במרחב החיים וטראומה.

 

מבנה יום הלמידה

ההכשרה תתקיים בהתאם לזמנים של המוסד המבקש. כל מפגש הנו 4 שעות אקדמאיות. מומלץ על סדרת מפגשים נפרדת בנוסף, לצוות הבכיר בלבד, על מנת לסייע בהטמעת מדיניות "ארגון מכוונן טראומה".

 

נושאי הלמידה

• טראומה בילדות והשפעתה על ההתפתחות
• אילו מושגים מעולם הטראומה תורמים לעבודת הפנימייה
• טראומטיזציה משנית – כיצד החשיפה לילדים עם טראומה מורכבת משפיעה עלי
• דיבור עם ילדים על טראומה – למה זה חשוב? למה זה קשה? ומי אמור לעשות את זה
• בני נוער וטראומה – כיצד לשוחח עם בני נוער על אירועים טראומטיים
• עבודה עם ילדים בעלי טראומה מורכבת
• תפקידי המדריך – טיפול במרחב החיים
• סמכות וגבולות – מקומו של העובד הטיפולי
• עקרונות מרכזיים בבניית סמכות
• עקרונות עבודה בהפעלת פעילות טיפולית: תכנון, מטרות, זמן התערבות.
• סביבה תרפויטית – תפקידיה ומשמעותה בעבודה הטיפולית
• מניעה והתמודדות עם סיטואציות נפיצות – מבוא להט"מ: מהו מצב נפיץ, עבודה עם 4 השאלות
• תשובות משקפות
• ריאיון מרחב החיים
• מהי פגיעה מינית בילדות ומהן השלכותיה. כיצד נמנע משחזורים של הפגיעה המינית בפנימייה
• ילדים עם התנהגות מינית לא מותאמת – בניית תכנית מוגנות בפנימייה

 

  • תכנית הלמידה ניתנת לשינוי ולהתאמה למסגרת המעוניינת. לכל מסגרת תיבנה תכנית המותאמת לצרכיה ולמאפייני הצוות שלה.

 

לפרטים נוספים אפשר לפנות לרכזת התוכנית:
גל אבני ברלב, מנהלת תוכניות עבודה סוציאלית –
gal@haruv.org.il
052-8797122

 

המערכת בפעולה, אין לסגור את הדפדפן עד להצגת אישור ההרשמה באתר.