The website supports Exploer 11 and up

מרפאת חרוב לילדים

המרפאה היא רב מקצועית ומתמחה בטיפול בילדים נפגעי התעללות והזנחה. היא כוללת צוות מתמחה במתן טיפול רפואי ופרא-רפואי לילדים שנפגעו מהתעללות והזנחה ובעל ניסיון רב בתחום. המרפאה היא חלק מהחזון לייצר מסגרת שירותים הוליסטית שמעניקה מענה מקיף לילדים נפגעים, ככל הניתן.

על המרפאה

ארגון הבריאות העולמי מגדיר התעללות בילדים כפגיעה פיזית, מינית או נפשית, הנגרמת כתוצאה ממעשה, מחדל או הזנחה מתמשכת, הגורמת או עלולה לגרום נזק לילד, מידי אחראי. להתעללות והזנחה, כאירועים שנמצאים על קצה הרצף של חוויות טראומטיות אליהם ילדים עלולים להיחשף בילדות, ישנן השלכות נרחבות על בריאותם, התפתחותם ורווחתם של ילדים.

הספרות המקצועית מתעדת השפעה שלילית על כלל המערכות המתפתחות החל ממערכת העצבים, דרך המערכת הקרדיו-ווסקולרית, מערכת החיסון, ועד למערכות מטבוליות, ומתייחסת גם להשלכות ארוכות הטווח על ליקויי למידה, קשיי התנהגות ובריאות פיזית ונפשית. לא בכדי המושג "טראומה התפתחותית" הפך מושג נפוץ בשיח הקליני והמחקרי לאור האופן בו מוסט תהליך ההתפתחות מהמסלול הטיפוסי בעקבות חשיפה של ילדים להתעללות והזנחה.

מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שאחד מתוך כל חמישה ילדים סובל מהתעללות ו/או הזנחה. המענה אשר ניתן כיום לילדים אלו כולל טיפול רגשי וסוציאלי שהינו חשוב מאין כמותו, יחד עם זאת חסרים מענים רפואיים ופרא-רפואיים אשר פונים ומתמחים באוכלוסייה זאת.

"מרפאת חרוב לילדים", הינה מרפאה רב מקצועית אשר מתמחה בטיפול בילדים נפגעי התעללות והזנחה. המרפאה הוקמה בקמפוס חרוב לילדים, בתמיכת קרן "זארו", כחלק מהחזון לייצר מסגרת שירותים הוליסטית אשר נותנת מענה מקיף ככל הניתן לילדים אילו. צוות המרפאה מתמחה במתן טיפול רפואי ופרא-רפואי לילדים שנפגעו מהתעללות והזנחה ובעל ניסיון רב בתחום.

מאחר והילדים המגיעים לטיפול בקמפוס חרוב לילדים סובלים לעיתים קרובות מפוסט טראומה מורכבת (Complex PTSD), ממצבים נפשיים מורכבים, מקשיים בוויסות רגשי וחושי, מפערים התפתחותיים, ומקשיים משמעותיים בתפקוד – תהליכי ההערכה והטיפול במרפאה מתנהלים תוך שילוב של שתי נקודות מבט. האחת – טיפול מוכוון טראומה, והשנייה – התפתחותית. כמו כן, מתוך הבנת החשיבות שבעבודה מערכתית במיוחד במקרים  אלו מושקעים משאבים בבניית שיתופי פעולה ושמירה על תקשורת רציפה עם גורמים טיפוליים מחוץ למרפאה.

נכון להיום שירותי המרפאה כוללים ייעוץ והערכה על ידי פסיכיאטר ונוירולוג, וכן הערכה, אבחון וטיפול בקלינאות תקשורת ובריפוי בעיסוק. לצד זאת אנו רואים צורך בשילוב של מקצועות נוספים ופועלים להרחבת פעילות המרפאה והצוות בהתאם לצרכים העולים מהשטח ומהמחקר. לפיכך, בקרוב תיפתח שלוחה נוספת של המרפאה, בפקולטה לחקלאות ברחובות, בה ישולבו תזונאיות וגורמי מקצוע נוספים.

משימות המרפאה

  • מתן שירות לילדים נפגעי התעללות והזנחה ומשפחותיהם.
  • פיתוח תתי התמחות לטיפול בילדים נפגעי התעללות והזנחה בכל אחד מהמקצועות הפועלי במרפאה.
  • פיתוח מודל רב מקצועי לטיפול בילדים נפגעי התעללות והזנחה.
  • הפצת הידע הנצבר במרפאה והכשרה של אנשי מקצוע נוספים.

בנוסף למתן המענה הטיפולי לילדים, המרפאה מהווה שדה לפיתוח מודלים טיפוליים חדשניים וממוקדי טראומה. במסגרת עשייה זו, מיושם במרפאה פרוטוקול טיפולי בריפוי בעיסוק אשר פותח בה בשיתוף עם בית הספר לריפוי בעיסוק של האוניברסיטה העברית. בנוסף, משולבים בעבודת המרפאה סטודנטים במסגרת הכשרתם המעשית. הסטודנטים נחשפים לעולם של ילדים נפגעי התעללות והזנחה באמצעות סמינר סטודנטים בו משתתפים כל הסטודנטים המשולבים בפעילות בקמפוס חרוב לילדים. נקודת המבט הזו מתרחבת דרך המפגש עם ילדים במרפאה, בו הם גם רוכשים כלים לטיפול באוכלוסייה זו. כך שאנו זוכים לגדל דור חדש של אנשי מקצוע מוכשרים שמכיר את התופעה, רגיש לאיתורה, יודע מהם המענים הקיימים ואף רכש כלים לטיפול מותאם.

ליצירת קשר: haruvclinic@haruv.org.il | 02-5907017

לכתבה על מרפאת קמפוס חרוב לילדים (15/7/2021) לחצו כאן

למידע מקצועי לחצו כאן

"מרפאת הריפוי בעיסוק בקמפוס חרוב לילדים – פיתוח תת-התמחות בעבודה עם ילדים נפגעי התעללות והזנחה" / סתיו דקל עמיר ועפרה בן מאיר פעילות המרפאה לשנת 2020 [מתוך הדו"ח השנתי]"שינויים במבנה המוח אצל תינוקות עקב התעללות – האם הם ניתנים לריפוי ולשיקום?" / פרופ' איתי ברגר

"התערבות בריפוי בעיסוק בילדים ובמתבגרים במצוקה. חשיבות השימוש בכלים תפקודיים – לאיתור ולהתערבות מוקדמת" / מרב פורת

הרצאת חרוב מהספה – השלכות של התעללות והזנחה על שפה ותקשורת של ילדים / נעמה יהודה



עדכון אחרון 23 יולי 2023
המערכת בפעולה, אין לסגור את הדפדפן עד להצגת אישור ההרשמה באתר.