The website supports Exploer 11 and up

מחדשים מהמחקר

אבחון חברתי בקרב מפוני קריית שמונה: איך הפינוי עיצב מחדש את חיי הנוער?

מחקר מקיף חושף את השלכות המעברים התכופים, הבידוד החברתי והקשיים במערכת החינוך על בני הנוער והוריהם המפונים ואת הצעדים הנדרשים לחזרה לשגרה.

רותם רודיטי – צוות מחקר, מכון חרוב

ד"ר אביבה זריהן ויצמן

נולדה, גדלה ומתגוררת בקריית שמונה
בת 52 נשואה לניסים
אימא לנועם, נבו, אוריה ושירה
ד"ר לעבודה סוציאלית
ראש היחידה ללימודי שדה במכללת תל־חי
בתחום הרווחה מעל 20 שנה

את המייל לד"ר אביבה זריהן ויצמן כתבתי בדצמבר, ימים ספורים לאחר שנחתם הסכם הפסקת האש בחזית הצפונית. ביקשתי לקבוע ריאיון על פרויקט האבחון החברתי שיצרה עבור מפוני קריית שמונה. תשובתה "התנתקתי לטיפול בבית בקריית שמונה. מתי תרצי שנדבר?" הייתה תזכורת מוחשית למציאות שריאיון זה מתקיים בה – במרווח שבין האישי למקצועי, בין הפינוי לחזרה – תזכורת המבהירה את משמעותו המיוחדת.

"הכול נעשה בתיאום עם האם, בהבנה שהמטרה היא להגן על המשפחה ולהבטיח את שלום ילדיה"

 

בין קריית שמונה לאילת, בין האישי למקצועי ובין פינוי לחזרה

כראש היחידה ללימודי שדה במכללת תל־חי וכאחראית להכשרת הסטודנטים לעבודה סוציאלית, יצרה אביבה יחד עם ד"ר דפנה גרוס מנוס וד"ר איילה כהן ובשיתוף עיריית קריית שמונה והחברה למתנ"סים, תוכנית הכשרה לסטודנטים, הנקראת "אבחון חברתי". מטרת התוכנית לשלב הכשרה פרקטית בשטח עם למידה תיאורטית, תוך התמקדות בזיהוי צרכים בקהילה ובחיזוק הקשר בין סטודנטים לאוכלוסיות מקומיות. בתוכנית הסטודנטים נדרשים לראיין ולהעביר שאלונים בקרב תושבים בקהילות נבחרות, לזהות סוגיות מרכזיות המטרידות את הקהילה ולהציג תוצרים מעשיים בחזרה לקהילה, כדי ליצור שינוי חברתי משמעותי. טרם המלחמה תוכנן להרחיב את האבחון מעבר לקריית שמונה גם לקהילות הגולן ומטולה.

בשבוע השלישי למלחמה פונתה קריית שמונה, ותושביה התפזרו ליותר מ־400 יישובים. גם אביבה ומשפחתה התפנו לעיר הדרומית ביותר – לאילת. בעלה נסע מדי שבוע לעבודתו ברמת הגולן, בנה הבכור שירת כלוחם בסדיר, ובתה חגגה בת מצווה בצל הפינוי. תוך כדי המחיש לה בנה בן ה־16 את הצרכים הייחודיים של מתבגרים בפינוי. "אז למרות שכבר היו לי את התשובות בבית", אמרה אביבה, התחזקה בה ההבנה כי פרויקט האבחון החברתי, שהחל עוד בימים שלווים, נעשה חיוני מאי פעם. למרות האתגרים האישיים והלאומיים, היא החלה להפעיל את המיזם עם קהילת קריית שמונה המפונה, מתוך מחויבות ליצור כלי משמעותי בשטח יחד עם הסטודנטים ועבור הקהילה.

 

מטרת התוכנית לשלב הכשרה פרקטית בשטח עם למידה תיאורטית, תוך התמקדות בזיהוי צרכים בקהילה ובחיזוק הקשר בין סטודנטים לאוכלוסיות מקומיות

 

האבחון החברתי

האבחון נערך בחודשים מאי עד יולי 2024 והתמקד בשלוש קבוצות באוכלוסייה: צעירים, הורים למתבגרים, ונוער (גילאי 12 עד 18) המפונים מקריית שמונה. בליווי ובהדרכה צמודים, הסטודנטים בתוכנית ראיינו ראיונות עומק אישיים ואספו נתונים משאלונים שבחנו משתנים כמו חוסן, שביעות רצון והתאקלמות. מניתוח הממצאים הופקו תמות שהצביעו על צרכים שונים, ואלה הוצגו לקהילה.

ממצאי המחקר

מתוך 80 בני נוער שענו על השאלונים 51% התגוררו במלונות למפונים והשאר בפתרונות דיור אחרים (כמו דירות שכורות ומשפחה). נמצא כי הנוער במלונות הביע שביעות רצון גבוהה יותר מהמבוגרים, כי השהות עם החברים הגבירה את תחושת השייכות החברתית. לעומתו הנוער בסידורי מגורים אחרים דיווח על תחושת בדידות גבוהה יותר.

בקרב 218 מההורים נמצאו ממצאים הפוכים. הורים שהתגוררו בפתרונות דיור אחרים דיווחו על שביעות רצון גבוהה יותר מאלו במלונות. אביבה מתארת את המגורים במלונות כ"אליה וקוץ בה". מצד אחד האוכלוסייה נעשתה פסיבית ונזקקת (מכינים לך את האוכל ומנקים עבורך), אך מצד שני המלונות אפשרו מנוחה במציאות המתוחה והלחוצה. בשתי הקבוצות דווח על מספר מעברים רב מאז הפינוי, והיו להם השלכות מהותיות בתחומי הלימודים, החברה והמשפחה.

ראיון עם נערה במחקר האבחוני
נערה בראיון, צילום אילוסטרציה

אז למרות שכבר היו לי את התשובות בבית",  אמרה אביבה, התחזקה בי ההבנה כי פרויקט האבחון החברתי, שהחל עוד בימים שלווים, נעשה חיוני מאי פעם

 

משבר לימודי, חברתי ומשפחתי

לימודי: "אין לי ממש שגרה. אני לא הולכת לבית ספר, את הבגרויות עשינו במחשב מהבית".

הנוער המפונה תיאר קשיים משמעותיים בתחום החינוך. כמחציתם למדו במסגרות חינוך למפונים, שפעלו ארבעה ימים בשבוע למספר שעות בודדות עם מורים לא מוכרים (כיוון שחלקם היו במילואים או נקרעו בין חייהם האישיים למקצועיים ולא בהכרח התמקמו בקרבת בית הספר). שינויים אלו פגעו בחוויית הלמידה והביאו לירידה בשביעות הרצון ממסגרות החינוך למפונים. גם ההורים במדגם הביעו דאגה רבה בנושא; יותר משליש דיווחו כי ילדיהם מגיעים באופן חלקי למסגרות החינוך, במיוחד בבתי הספר למפונים, ושביעות רצונם ממסגרות אלו הייתה נמוכה. 16% מההורים ציינו כי ילדיהם בסכנת נשירה – ממצא מדאיג מאוד.

חברתי: "אין לך איפה להישבר. אין לך למי. אין לך פה חברים. אין לך עם מי לדבר".

כשנאלצו לעבור מאילת לתל אביב ראתה אביבה דרך ילדיה את חשיבותה ומשמעותה של קבוצת השווים עבור הנוער. בתה הביעה חשש גדול מהשינוי ומהצורך ליצור חברויות מחדש. הנוער הציף תחושות ניתוק וחוסר שייכות, ונראה כי שביעות הרצון מהחברים הייתה נמוכה יותר (בהשוואה לנתוני הנוער בישראל ב־2019 ובתקופת הקורונה).

משפחתי: "אין ספייס, אין פרטיות. וכשאין פרטיות זה מוביל להרבה ויכוחים וריבים וזה מבאס ממש".

"בבית זה היה עם חוקים ועם כללים ופה פחות, קצת יותר משחרר. גם אנחנו לא עם יותר מדי כוחות. אז כן שחררנו קצת".

בפינוי היו גרים זוג הורים ושני ילדים בחדר, מה שהוביל לפגיעה משמעותית בפרטיות והפך את התא המשפחתי לתא לחץ. בעקבות זאת נפגעו הקשרים בתוך המשפחה, הנוער "הסתובב" הרבה בחוץ וללא פיקוח. גם מראיונות ההורים ניכרת תחושת ירידה בפיקוח ההורי. השהות במלונות פגעה במרקם המשפחתי; ללא מרחב לבילוי משפחתי משותף ונינוח הצטמצמו המפגשים הספונטאניים. הנוער דיווח על שביעות רצון מהחופש, אבל גם על ירידה בתחושות הביטחון והמוגנות (בהשוואה לדיווחים של בני נוער בשנת 2019).

 

 

חוסן אישי וחוסן קהילתי

גורמים משמעותיים המנבאים חוסן אישי נובעים מחוסן קהילתי ומתחושת תמיכה מהחברים. מבחינת חוסן אישי, פחות משני שלישים מהנוער דיווחו כי הם מצליחים להסתגל למצבים משתנים ולהתמודד עם קשיים – שיעור נמוך בהשוואה להורים – אך כמחצית מהם היו מלאי תקווה ביחס לעתיד. מבחינת החוסן הקהילתי, פחות משליש מהמתבגרים הרגישו שקריית שמונה ערוכה למצבי חירום, אך כמחצית דיווחו שהם סומכים על תושבי העיר שיבואו לעזרתם במצוקה. ממצא מעניין נוסף הצביע כי מעברי דירות רבים דווקא תרמו לחוסן האישי – ככל שבני הנוער חוו יותר מעברים, כך דיווחו על רמת חוסן גבוהה יותר. הסבר אפשרי לכך הוא תחושת ההצלחה להגיע למקום שיצר תחושה טובה יותר

החזרה הביתה

לפינוי השלכות עמוקות על הנוער ונראה כי האבחון החברתי חושף רק את קצה הקרחון. "מי יחזור ואיך?" היא השאלה המרכזית שמעסיקה רבים. אביבה מספרת "שלאט לאט אנשים מתחילים לחזור…", אולם היא מודאגת שלאחר תחילת שנת הלימודים והסתגלות הילדים למסגרות החינוך החדשות, המשפחות נאלצות לבחור בין מענק כספי אותו הם צריכים לשיקום הבית לבין יציבות ילידהם במערכת החינוך ולהתמודד עם הקשיים שבעקירת ילדיהם מחדש. החזרה תדרוש להתמודד עם צרכים רגשיים מורכבים, לחזק את מערכות הרווחה ולתת מענה אישי ומדויק לכל קבוצת אוכלוסייה. למרות הקשיים דיווחו בני הנוער באבחון, שהם מרגישים עצובים להיות רחוקים מקריית שמונה ושהם מתגעגעים לעירם. תחושות אלו מבטאות את החיבור שלהם למקום ואף את התקווה לחזור הביתה.

בסוף הריאיון אביבה כבר מתארת תוכניות לשיקום הקהילה, שנבנות גם הן יחד עם הסטודנטים. היא יודעת שעל מנת שאלה יצלחו, היא זקוקה לאנשי השטח והטיפול, וקוראת להם לעלות צפונה ולהשתתף בעבודת השיקום.

 

נער בראיון, צילום אילוסטרציה
המערכת בפעולה, אין לסגור את הדפדפן עד להצגת אישור ההרשמה באתר.