The website supports Exploer 11 and up

מחדשים מהמחקר

דרוש כפר (מקצועי) שלם:
מודל לעבודה בינתחומית עם ילדים שעברו התעללות

ד"ר עדי שטרן וסתיו דקל עמיר

International Journal on Child Maltreatmen

ינואר 2023

מאת – גל פרידמן האוזר

ד"ר עדי שטרן
מרפאה בעיסוק וחוקרת בתחום בריאות הנפש.
מרצה בחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה.
עבדה כמרפאה בעיסוק וכראש שירותי הריפוי בעיסוק במחלקה פסיכיאטרית למבוגרים.
מייל: astern3@staff.haifa.ac.il

סתיו דקל עמיר
מנהלת מרפאת חרוב לילדים. עבדה כמרפאה בעיסוק במסגרות חינוך מיוחד ובשנים האחרונות עובדת עם ילדים נפגעי התעללות והזנחה וחוקרת את האוכלוסייה במסגרת דוקטורט בביה״ס לריפוי בעיסוק של האוניברסיטה העברית.
מייל: stav@haruv.org.il

"ההפרדה הקיימת כיום בין שירותי בריאות הנפש ושירותים התפתחותיים מגבילה את היכולת לטפל באופן יעיל בילדים נפגעי התעללות והזנחה"

 

המאמר מציג מודל עבודה רב מקצועי חדשני של מרפאת חרוב לילדים, המתייחס להיבטים של התפתחות וטראומה. המודל משלב גישה מיודעת טראומה וגישה התפתחותית ומדגיש את הצורך להתגבר על ההפרדה בין שירותי בריאות הנפש לבין שירותים התפתחותיים, כדי לתת מענה טוב יותר לצרכים המורכבים של ילדים שסבלו מהתעללות והזנחה. המאמר מדגיש את החשיבות של עבודה רב מקצועית במתן טיפול מוקדם, מקיף ורב תחומי לקידום ההחלמה של ילדים אלו.

"שילוב בין פרספקטיבה מיודעת טראומה ובין פרספקטיבה התפתחותית אפשר התקדמות משמעותית בטיפול במרפאה ובמסגרת הטיפולית"

 

תקציר

______________________

להתעללות והזנחה בילדות ישנן השלכות שליליות על התפתחות, אשר באות לידי ביטוי בהיבטים קוגניטיביים, רגשיים, מוטוריים, חושיים, שפתיים וחברתיים. כתוצאה מכך, ילדים שסבלו התעללות והזנחה חווים קשיים בתחומים רבים. לאור זאת, יש צורך בצוות רב-מקצועי שייתן מענה הכולל הערכה מקיפה ותכנון התערבות אשר יתבצעו באופן מיודע טראומה ומתוך נקודת מבט התפתחותית. טיפול מוקדם, מקיף, ורב תחומי הלוקח בחשבון היבטים של התפתחות ושל טראומה, עשוי לקדם את ההחלמה של ילדים אלו. עם זאת, רוב השירותים הקיימים כיום מספקים בדרך כלל טיפול התפתחותי או טיפול מיודע בטראומה, ולא משלבים בין שניהם.

המאמר מציג מודל עבודה רב מקצועי חדשני, המשלב היבטים אילו ומדגיש את החשיבות של שילוב שירותי בריאות הנפש ושירותים התפתחותיים, כדי לתת מענה טוב יותר לצרכים של ילדים שסבלו מהתעללות והזנחה. כחלק מהצגת המודל מובא תיאור מקרה להדגמת תהליך העבודה המשותף.

על מרפאת חרוב לילדים:

מרפאת חרוב לילדים היא מרפאה המעניקה שירותים רפואיים וטיפולים במקצועות הבריאות לילדים שסבלו מהתעללות והזנחה. המרפאה פועלת בקמפוס חרוב לילדים, המהווה יוזמה חדשנית המאגדת שירותים שונים לילדים אלו. במרפאה צוות רב מקצועי הכולל מנהלת, מנהלת אדמיניסטרטיבית, פסיכיאטר ילדים, נוירולוג ילדים, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת ועובדת סוציאלית, כולם מתמחים בטראומות ילדות. חזון המרפאה הוא להרחיב את הצוות כך שיכלול דיסציפלינות נוספות רלוונטיות. מטרות המרפאה הן מתן שירותים לילדים שסבלו מהתעללות ובני משפחותיהם, פיתוח תת התמחות בכל דיסציפלינה העובדת עם אוכלוסייה זו, פיתוח מודל לטיפול רב מקצועי לאוכלוסייה זו, הפצת ידע והכשרת אנשי מקצוע. מרכיב מחקרי הינו חלק בלתי נפרד מפעילות המרפאה להשגת המטרות שהוצגו לעיל.

המרפאה מספקת הערכות רב מקצועיות, הערכה והתערבות, הדרכת הורים, ייעוץ והכשרה מקצועית לסטודנטים. הצוות מקיים קשר רציף עם ההורים במידת האפשר, מקפיד לעבוד בשיתוף ובתיאום עם אנשי טיפול נוספים המעורבים במקרה, ועושה מאמצים ליצור תקשורת עם גורמי קהילה, לרבות המוסד החינוכי, מחלקת הרווחה ושותפים רלוונטיים נוספים.

המודל האינטרדיסציפלינרי:

מודל עבודה רב מקצועי משמש את מרפאת חרוב כדי לתת מענה לצרכים המורכבים של ילדים שחוו התעללות והזנחה. המודל כולל הערכה רב-תחומית, שבה אנשי מקצוע מדיסציפלינות שונות מעריכים את הילד בו-זמנית, ולאחריה דיון בצוות. מנהלת המרפאה מקיימת פגישות שבועיות עם קלינאית התקשורת, המרפאה בעיסוק  והעובדת סוציאלית, והרכבי צוותים שונים עורכים פגישות והתייעצויות נוספות לפי הצורך.

"אנשי הצוות במסגרת המפנה תיארו תחושת שותפות, המנוגדת לבדידות הנחווית לעיתים קרובות בטיפול באוכלוסיות קצה"

 

עבודת הצוות במרפאה מבוססת על שתי גישות תיאורטיות: הגישה הטרנס-דיסציפלינרית ו-Adaptive Mentalization Based Integrative Treatment (AMBIT). גישות אילו שואפות לספק שירותים ממוקדי משפחה, מתואמים ומשולבים יותר כדי לענות על הצרכים המורכבים של ילדים עם מוגבלות ומשפחותיהם. לגישה הטרנס-דיציפלינרית שלושה מאפיינים חיוניים וייחודיים. הראשון, מרחב הערכה, שבו אנשי מקצוע ממספר דיסציפלינות מעריכים את הילד בו זמנית, ולאחר מכן מקיימים דיון קצר. השני, אינטראקציה אינטנסיבית ומתמשכת בין חברי צוות מדיסציפלינות שונות, המאפשרת להם לאסוף ולהחליף מידע, ידע ומיומנויות ולעבוד בשיתוף פעולה. השלישי הוא ״שחרור תפקידים״, הכולל שיתוף מומחיות; הערכת נקודות המבט, הידע והכישורים של הדיסציפלינות האחרות; ולסמוך ו"להרפות" מהתפקיד הספציפי של האדם כשזה מתאים. AMBIT היא גישה המיועדת לשירותים שעובדים עם מטופלים המציגים בעיות מרובות ומורכבות, כולל קשיים נפשיים. היא מבוססת על התיאוריה והפרקטיקות המרכזיות של מנטליזציה כמסגרת התייחסות שבה ארבעה מרחבי עשייה: עבודה עם מטופלים, עבודה בצוות, עבודה ברשת (מערך), ולמידה בעבודה – טיפוח תרבות למידה של צוות, שבה חברי הצוות לומדים ללא הרף זה מזה ומלקוחותיהם.

תיאור המקרה שמובא במאמר (*ראו הפנייה למאמר המלא) מדגים את החשיבות של גישת טיפול אינטגרטיבית-הוליסטית-רב ובין-מקצועית הניתנת על ידי צוות המרפאה. ומראה כי שילוב בין פרספקטיבה מיודעת טראומה ובין פרספקטיבה התפתחותית איפשר התקדמות משמעותית בטיפול במרפאה ובמסגרת הטיפולית. העבודה המשותפת של צוות המרפאה וצוות המסגרת המפנה סייע בהבנה טובה יותר של המצב התפקודי-רגשי של המטופלת ובקבלת כלים מעשיים לתמיכה בביצועים בחיי היומיום. בנוסף, אנשי הצוות במסגרת המפנה תיארו תחושת שותפות, המנוגדת לבדידות הנחווית לעיתים קרובות בטיפול באוכלוסיות קצה.

חשוב לציין כי עבודה הרב מקצועית יכולה להיות מאתגרת והיא דורשת זמן לבניית אמון, מיסוד שיתוף פעולה אמיתי ושיתוף ידע בין אנשי הצוות. כמו כן, אנשי הצוות נדרשים להשקיע שעות נוספות מעבר לשעות הטיפול לצורך הערכות משותפות, דיונים ותקשורת עם גורמים שונים, דבר המצריך הקצאת זמן ומשאבים כספיים נוספים.

מסקנות ומבט לעתיד

מודל העבודה של מרפאה עדיין ממשיך ומתפתח, אך כבר כעת ניתן להצביע על כמה מסקנות. ההפרדה הקיימת כיום בין שירותי בריאות הנפש ושירותים התפתחותיים מגבילה את היכולת לטפל באופן יעיל בילדים נפגעי התעללות והזנחה. ישנה חשיבות רבה בהקמת מרפאות רב מקצועיות המתמחות בטיפול בילדים שסבלו מהתעללות והזנחה ובקיום הכשרות בתחום הטראומה וההתפתחות במרפאות ושירותים קיימים. כמו כן, אנו סבורים כי מודל העבודה הרב מקצועי המוצג, יכול להצליח גם בשירותים נוספים, בעקבות שינוי מדיניות והקצאת משאבים.

כיצד ניתן לערוך שינויים במדיניות, מה יהיו התהליכים היעילים ביותר ועל אילו שירותים קיימים ניתן להישען על מנת לקדם תהליך זה באופן היעיל ביותר – כל אילו שאלות שיש צורך לענות עליהן.

*לקריאת המאמר המלא לחץ כאן

המערכת בפעולה, אין לסגור את הדפדפן עד להצגת אישור ההרשמה באתר.