The website supports Exploer 11 and up

עזרה ראשונה לנפש פצועה

 
 כתב.ה הדס רוחם*

 

אוקטובר 2024

יחידת חוסן היא יחידת מתנדבים המוזנקים לזירות אסון כדי לתת מענה של עזרה ראשונה נפשית (PFA – Psychological First Aid) ברחבי הארץ. היחידה הוקמה באיחוד הצלה בשנת 2016 מתוך הבנה שכשם שהכוננים הרפואיים מגיעים בתוך כמה דקות אל פצוע או אל חולה כדי לתת סיוע רפואי לשם הצלת חיים, כך יש צורך גם במענה מיידי לנפגעי חרדה – כדי לתת להם סיוע ראשוני לאחר אירוע טראומטי.

הכוננים שלנו, יותר מ-120 אנשי מקצוע מתחום הטיפול (עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים), בעלי ניסיון וותק בתחום הטיפול בטראומה, עוברים גם הכשרה להתערבות ייחודית זו בזמן משבר וחירום. המתנדבים מוזנקים לזירות אירוע לצורך ייצוב מיידי ותמיכה ראשונית ועובדים לפי הפרוטוקולים הייחודיים הנלמדים בקורס – החל מאירוע קטן (בגודלו), כגון תאונת דרכים קשה, שריפה עם לכודים/נספים, החייאה של תינוק, או מקרה של נער שמצא את אביו לאחר אירוע התאבדות, ועד לאירועים גדולים, כגון פיגועים, אסונות כאסון מירון ואירועי חירום בעולם (במשלחות לאחר אסונות טבע, מלחמות ועוד).

הקמת היחידה מתבססת על מחקרים שמראים שככל שההתערבות הראשונית סמוכה יותר לאירוע הטראומטי, עוד בשלב ה-ASR, כך יגדל הסיכוי להפחתת תסמיני PTSD בעתיד.

ב-7 באוקטובר התעוררתי, כמו כולנו, למציאות חיים נוראה בכל היבט אפשרי. כאשת מקצוע – שום הכשרה, קורס או ניסיון מקצועי קודם לא הכינו אותי לאירוע כזה. עם זאת, כמי שמורגלת ביומיום בזירות חירום ואסון, נכנסתי מייד לפעולה. המוקד המבצעי התקשר אלי בשעה 07:00 עם בקשה ראשונה למענה חוסן, ומאותו רגע קיבלנו מאות פניות של אזרחים מבוהלים, ניצולי מסיבה, משפחות נצורות בממ"דים וילדים מפוחדים, ובכללם שני ילדים המתחבאים בארון בכפר עזה לאחר שאימם נרצחה מול עיניהם (התיעוד המצמרר פורסם בתוכנית "עובדה").

מאותם רגעים שבהם הבנו את גודל האירוע, ועד שבועות לאחר מכן, הפעלנו מערך מבצעי שבו ניתן מענה רגשי 24/7 לכל מי שזקוק לכך – אזרחים ומתנדבים שלנו כאחד.

בהתערבויות עם אזרחים – הצוות שלנו נתן מענה הן בקו הסיוע הטלפוני והן בשטח. המענה כלל ייצוב מיידי, תמיכה ואוזן קשבת, הקניית כלים לוויסות וקרקוע, הדרכות הורים סביב נסיגות התפתחותיות טבעיות ותסמיני מצוקה וחרדה נוכח המצב.

בד בבד אני עצמי, תוך כדי עבודה אינסופית בחמ"ל הטלפוני באותו יום, התבשרתי על חטיפתו של בן משפחתי, והתלבטנו, גיסתי ואני, כיצד הכי נכון לבשר לילדיהם על כך.

דוגמה למענה משמעותי לילדים, בין שלל המשימות, הייתה בבתי המלון. בימים הראשונים, בשיתוף פעולה עם הצוותים הפסיכוסוציאליים במלונות, שלחנו צוותים למתן מענה ראשוני, כלים לוויסות ועיבוד החוויות – קבוצתי ופרטני, ובהמשך נעשתה עבודה לחיזוק התא המשפחתי ולהצבת גבולות נוכח המציאות המאתגרת של שהייה ממושכת במלון.

על עוד דוגמה למענה שאיחוד הצלה נתן בבתי המלון שמעתי מפי עובדת סוציאלית, מתנדבת מהיחידה, ששיתפה אותנו במקרה מיוחד שטיפלה בו במלון בים המלח ב-9 באוקטובר. לאחר סשן קבוצתי של עבודת גוף-נפש עם ילדים, הדרכה לנשימות ותרגול הפרחת בועות סבון יחד, פנתה אליה ילדה בת 9, מאחד מקיבוצי העוטף, וסיפרה לה שכבר יומיים היא מרגישה זרמים ברגליים וזו תחושה משונה ולא מוכרת לה. הוריה שהיו עימה עודדו אותה לפנות לעזרה, והיא והמתנדבת עשו יחד עבודת SE מתוך תשומת לב לתחושות העולות, הנכחה והפעלה של הגוף, פסיכואדוקציה והבניה של האירוע. הילדה יצאה בתחושה טובה מאוד, ללא נימול בגפיים, וההורים הודו לנו מאוד על המענה המקצועי.

בסיוע פנים-ארגוני לצוותים הרפואיים שלנו – דאגנו לרווחתם הנפשית של החובשים והפרמדיקים שחזרו ממשמרות התופת בדרום. הענקנו להם מעטפת מקצועית וסייענו להם לעבד את המראות הקשים שהיו עדים להם – בעבודה פרטנית ובמפגשי מעגלים קבוצתיים לעיבוד החוויות הטראומטיות.

חובשים רבים שלנו, שפונו מהדרום ומהצפון, ביקשו את עזרתנו ברמה המשפחתית. סייענו להם, בטיפול בילדיהם שהביעו תגובות דחק, בעזרת טיפים להתמודדות עם חרדה שצפה אצל הילדים הרכים ובתיווך המעבר לכלל בני המשפחה.

אני מייחלת ומקווה שתמיד נזכה להיות שליחים טובים ונאמנים, ושגם ברגעים החשוכים והנוראים ביותר נצליח להחזיק, יחד עם האדם או הילד שמולנו, את האור ואת התקווה.

צילום: דוברות איחוד הצלה

* הדס רוחם, MSW , היא עובדת סוציאלית, מנהלת מרכז חוסן שומרון מטעם הקואליציה הישראלית לטראומה ומנהלת תחום מקצועי ומבצעי
ביחידת חוסן (פסיכוטראומה) באיחוד הצלה.

המערכת בפעולה, אין לסגור את הדפדפן עד להצגת אישור ההרשמה באתר.