The website supports Exploer 11 and up

שִׁעוּר בְּמוּגַנּוּת

פעולות מערכת החינוך למניעת פגיעה מינית

ולקידום תרבות של כבוד לאדם ולגופו

 
עינב לוק, איריס (מנדה) בן יעקב ואורית ברג*

 

ינואר 2025

התקווה לחיים של ביטחון ומוּגַנּוּת שזורה בכל שיעור ובכל שיח חינוכי במערכת החינוך. מטרת כל עשייה חינוכית של נשות ואנשי החינוך היא לצייד את התלמידים והתלמידות בכלים שיסייעו להם לשמור על עצמם מפני פגיעה, ויעזרו להם לבחור נכון ולהימנע מפגיעה בזולת. הכלים ניתנים במסגרת שִׁעוּר בְּמוּגַנּוּת, שבו נשות ואנשי החינוך מתבקשים להציג לפני תלמידיהם דרכים ליצירת מרחב מוגן אישי, כזה שבצוק העיתים עשוי לסייע להם להיחלץ מפגיעה, למנוע פגיעה ואף להימנע מלפגוע.

פגיעות מיניות אינן גזרת גורל. בכוחה של חברה להגן על חבריה וחברותיה, למנוע תרבות פוגענית של רמיסת זכויות ולקדם תרבות של כבוד לאדם ולגופו. זרעיה של התרבות שמבקשים לקדם נטמנים בינקות, באווירה משפחתית, אולם הם באים לידי ביטוי בעשייה ערכית רגשית וחברתית של מערכת החינוך – בתהליכי מודעות עצמית ולמידה רגשית חברתית הומניסטית (כבוד האדם באשר הוא אדם) ופרגמטית (בכוחי לשמור על עצמי מפני פגיעה בי ומפני האפשרות שאפגע בזולת).

מערכת החינוך בישראל, בהיותה מרחב הזדמנויות חברתי, פועלת בכל דרך כדי לקדם תרבות של כבוד לאדם ולגוף האדם, תרבות שמקדמת אמפתיה וחמלה, מאמנת באסרטיביות ובהגנה עצמית ושוללת פגיעה. בכוחם של "חינוך מבית" לצד "חינוך מכיתה" לטפח בקרב ילדים ובני נוער מיומנויות רגשיות, חברתיות וערכיות אשר יסייעו להם בכל זמן ומקום בקבלת החלטות התנהגותיות; ימנעו פגיעה, יעצרו פגיעה, ולעת מצוא יזכירו להם שתמיד עומדת לרשותם חלופה, דרך אחרת, ושבכל פעם ביכולתם לבחור מחדש בהתנהגות שמקדמת שמירה על המוגנות – שלהם ושל האדם שניצב מולם.

שפ"י, השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך, אשר מוביל למעלה משלושים שנה את התחום של טיפוח כישורי חיים בקרב תלמידי מערכת החינוך, מפעיל את תוכנית "הכ"חות שבדרך" – תוכנית התפתחותית לקידום מיומנויות רגשיות-חברתיות ולטיפוח רווחה נפשית, שגשוג וחוסן. את "שיעורי הכ"חות שבדרך" לומדים התלמידים אחת לשבוע לאורך כל שנותיהם במערכת החינוך, כך שמתאפשרת העמקה רגשית, ערכית ומעשית בששת נושאי הליבה(1) באופן ספירלי, תואם גיל ואינטגרטיבי, ובסגנון שמאפשר לנושאים לתמוך זה בזה, לקדם זה את זה ולשרת זה את מטרותיו של זה. בתוכנית משולבת גם התייחסות למיומנויות רגשיות-חברתיות התומכות בשמירה על מוגנות עצמית, כגון אסרטיביות, ייצוג עצמי, פנייה לעזרה ועוד, וכן מיומנויות רגשיות-חברתיות שמונעות פגיעה, כגון ויסות רגשי, אמפתיה וסובלנות.

הנושא "מיניות בריאה ומניעת פגיעה מינית" משולב בשיעורי "הכ"חות שבדרך" מגן ועד י"ב, והתלמידים לומדים נושא זה מדי שנה (ארבעה עד עשרה שיעורים בשנה) כחלק מליבת מקצועות הלימוד. השיעורים ומפגשי השיח, המותאמים לשלב ההתפתחותי, מבקשים לזמן לתלמידים הצעירים, המתבגרים והבוגרים שיח ומידע תואמי גיל ועיבוד רגשי של החוויות ההתפתחותיות בדגש על קבלה עצמית, חדוות גדילה ולגיטימציה לרצון להבין ולדעת, לצד הקניית היכולת לזהות הטרדה או פגיעה מינית ולהגן על עצמם מפניהן. התכנים מועברים בהנחיית מחנכי ומחנכות הכיתות, בהיותם המבוגרים המשמעותיים האמונים על שיח רגשי-חברתי בכיתות, ובליווי היועצים והיועצות. המסר הוא שאפשר ומותר לדבר על רגשות ותחושות, מותר וחשוב להביט בגופם ולשאול לגביו שאלות. עוד לומדים התלמידים, צעירים כבוגרים, שזכותם לשמור על פרטיות, להיות מוגנים ולקבל עזרה עת מישהו, קרוב או רחוק, פוגע בהם במילים, במעשים או אף בתחושה.

בכיתה א' פוגשים התלמידים הצעירים סיפורים ושירים על "כיתת פלא", שגיבוריה מלווים אותם בשיח על מוגנות הגוף לצד חדוות הגדילה. יחד עם חברי כיתת פלא – "גבי אל תיגע בי", "גדי כיף לגדול", "לב שמה לב" ואחרים – מתרגלים התלמידים קבלה עצמית וזכות למוגנות ומשננים את סיסמת הכיתה "כי הגוף שלי פלא, ואני פלא גם!" בכיתה ב' פוגשים התלמידים את "חַיְשָׁנִית הַבֶּטֶן" ומתרגלים בעזרתה גילויי אמפתיה, פנייה לעזרה ושימוש במודל "תגובה עוזרת", והמסר ברור – ילדים אינם אשמים בפגיעה של הזולת בהם. כך, לאורך השנים, מתחזקים מסרים אלו באופן תואם גיל וחווייתי, עד שבכיתה ה', עם ניצני ההתבגרות, מתמקדים שיעורי התוכנית בחוויית הצמיחה וההתפתחות הגופנית, המינית והרגשית ("לצמוח ולגדול") ובחיבור של אלו למצבי חיים שגרתיים ומורכבים, למשימות הגיל, למהלכי החִברוּת וליומיום הלימודי.

עם הפרידה מבית הספר היסודי ומגיל החביון, והמעבר לחטיבה ולתיכון, מושם בשיעורי התוכנית דגש על השאיפה לגדל בנות ובני נוער רגישים, אסרטיביים ומתחשבים; בנות ובני נוער שמודעים לזכויות המיניות שלהם; הזכות על גופם, הזכות לקבל מידע אמין על התפתחותם הגופנית, הזכות לקבל מענה על הצרכים ההתפתחותיים שלהם והזכות (והחובה) להימנע מהתנהגויות סיכוניות ומסכנות. בכיתה ח' לומדים התלמידים על "אהבה וזוגיות" – התאהבות, חיזור ופרידה, בדגש על מיומנויות קשר ושיח, ובכיתה ט' מתרחב הנושא לכדי עיסוק בהסכמה והדדיות בקשר, הטרדה מינית, נטייה מינית וזהות מגדרית. שיעורים אלה מטרתם לפתח הבנה בהיבט החוקי של ההטרדות והפגיעות המיניות, וכן לפתח יחס סובלני כלפי האחר, כדי לאפשר סביבה בטוחה לכלל תלמידי בית הספר ולמנוע פגיעה על רקע מיני ומגדרי. בכיתות מתקיים גם שיח על התנהגות מינית אחראית ועל התמודדות עם מצבי פיתוי שונים ועם לחץ חברתי. התלמידים מעמיקים עוד בנושא חשוב זה בכיתה י"א, עת הם לומדים שבעה שיעורים על "חברות וזוגיות ללא אלימות". בכל השיעורים והתוכניות נלמד הנושא של תפקידי מגדר כדי להגמיש ולהרחיב את התפיסה של "גבריות" ו"נשיות".

בידי מערכת החינוך מופקדות הזכות והיכולת להשפיע על החברה, לקדם אקלים חברתי שמעודד  סובלנות וקבלה ושולל פגיעה, לטפח מעורבות ולגדל ילדים אכפתיים שנוקטים עמדה, מושיטים יד לעזרה ולא עומדים מנגד לנוכח עוול או פגיעה. לאור מטרה זו פועלת במשרד החינוך, כחלק מאגף בכיר שפ"י, יחידה ייעודית בשם "היחידה למיניות ולמניעת פגיעה בילדים ובבני נוער". לצד המהלכים החינוכיים הפרו-אקטיביים שמובילה היחידה במסגרת התוכנית ההתפתחותית שתוארה לעיל, פועלים אנשיה ללא לאות לקידום פעולות שבכוחן לסייע לנשות ואנשי החינוך להגן על תלמידיהם מפני פגיעות מיניות. היחידה מפרסמת מדי שנה מסמכי מדיניות עדכניים, מפתחת מנגנונים לאיתור תלמידים בסיכון ומעבירה הכשרות לצוותי חינוך על זיהוי סימנים של פגיעה, התעללות או הזנחה. היחידה מקיימת מדי שנה פעילויות הסברה והעמקת מודעות, הן בימים בין-לאומים כגון "היום הבין-לאומי למאבק באלימות נגד נשים", "יום ההבנ"ה – היום הבין-לאומי למאבק בלהט"בופוביה" והן במסגרת לאומית של שבועות יזומים, כגון "השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת" ו"שבוע מערכת החינוך לקידום מוגנות ולמניעת פגיעות מיניות".

ל"יחידה למיניות ולמניעת פגיעה בילדים ובני נוער" מערך ארצי של מדריכי שפ"י, מומחים בתחום החינוך למיניות ומניעת פגיעה. המדריכים, מכל החברות והמגזרים בחברה הישראלית, פועלים בכל שלבי החינוך ומסייעים למוסדות החינוך ברחבי הארץ בהטמעת המדיניות בשטח ובהתמודדות עם אירועים חריגים. שפע העשייה מתנהל בתוך ההקשר של שפ"י המאמין במבוגרים המשמעותיים המלווים את הילדים ובני הנוער – ההורים וצוותי החינוך, וביכולתם להשפיע, להיות מודל ולשמש "בסיס ביטחון" שממנו יכולים הילדים ובני הנוער לצאת בבטחה אל אתגרי היומיום כשהם מצוידים בידיעה הערכית והרגשית של היותם שייכים ומוגנים. פעולות רבות של היועצים החינוכיים ברחבי הארץ, יחד עם הפסיכולוגים בשפ"חים, מוקדשות לתמיכה בצוותי החינוך ובליווי שלהם כמבוגרים משמעותיים עבור התלמידים – מבוגרים נוכחים שמבקשים להיות רלוונטיים לחיי התלמידים, כתובת לפנייה לעזרה ושיתוף. בעזרת מדריכי ומדריכות שפ"י מקדם משרד החינוך שיח קהילתי עדכני עם הילדים והמתבגרים, מזמין את ההורים למפגשי שיח, לצפייה בסרטונים ולהרצאות בנושאים התפתחותיים תומכי צמיחה, בכל הקשור לשיח עם ילדיהם בגיל ההתבגרות ולליווי הורי נוכֵחַ פיזית, רגשית וערכית.

לצד התוכניות המערכתיות, המקדמות מודעות רגשית וחברתית ומגבירות אמפתיה, אסרטיביות ופנייה לעזרה, משרד החינוך (באמצעות שפ"י ומדריכי היחידה למיניות ולמניעת פגיעה בילדים ובני נוער) מלווה את הטיפול באירועי פגיעה בתלמידים ובתלמידות על רצף הפגיעות, החל מאירועים של התנהגות מינית לא מותאמת ועד עבירות מין. על פי התפיסה החינוכית במערכת החינוך, בכל מקרה של התנהגות לא מותאמת ופוגענית פועלים אנשי הצוות החינוכי קודם כול לעצור את הפגיעה ולהפסיק אותה לאלתר. מייד לאחר מכן הצוות החינוכי נוקט צעדים כדי למנוע את הישנות הפגיעה, מגן על הנפגע ומלווה אותו. בהתמודדות עם אירועי פגיעה משרד החינוך פועל בשיתוף עם משרדי הממשלה – רווחה, בריאות ועוד, ונעזר במשאבים הקהילתיים, בעמותות ובארגונים אשר בכוחם להעניק שירות משלים למשרד.

צוותי החינוך במוסדות החינוך פועלים בהתאם להנחיות חוזר מנכ"ל במקרה של פגיעה בין תלמידים. מתוך ההבנה שתלמידים המעורבים במקרים של פגיעה מינית זקוקים למבוגר משמעותי, שואף הצוות החינוכי להבין את מעגלי הפגיעות וללוות כל אחד מהמעורבים באירוע. לצד יישום המהלך החוקי, המערכת מעניקה לתלמידיה ליווי מתמשך ומעטפת תומכת. אנשי הצוות החינוכי מוכשרים לשם כך; במהלך הכשרתם הם מקבלים כלים וידע וכן תחושת מסוגלות לאתר ולזהות, לשאול את השאלות הנכונות, לשים לב לסימני זיהוי ולפתח שיח מותאם ורגיש. ההכשרה כוללת גם העמקת מודעות לתפקידם של נשות ואנשי החינוך כמבוגרים משמעותיים לצד הורי התלמידים.

מערכת החינוך מאמינה בכוחם של מבוגרים נוכחים – הורים ומורים, משפחה וקהילה, אשר נתפסים בעיני ילדים ובני נוער כאכפתיים ובעלי יכולת השפעה – להיות אוזן קשבת לילד שנפגע. המערכת פועלת לחנך לתרבות שמקדמת אחריות ואכפתיות ומתנגדת בכל ליבה ורוחה לפגיעה מינית בזולת, תרבות שהשפעתה תגיע עד אחרון התלמידים ותהפוך לקול הפנימי של התלמידים, תרבות שאמונה על פיתוח תחושת אמפתיה לזולת באופן שלא יאפשר לעדים לפגיעה לעמוד מנגד, ואולי אולי אף תעצור את הפגיעה.  

נוסף על התוכנית "הכ"חות שבדרך", המשרד מקיים עוד פעילויות שמטרתן לקדם את מוגנות התלמידים.

  • מידע להורים: במהלך השנה מופצים להורים עלוני מידע ומכתבים, ונעשות פעילויות ייחודיות כדי לסייע בידם להגביר מודעות וערנות לעולמם המתפתח ומתחדש של הילדים ובני הנוער, הן בזירה הפיזית והן בזירה הווירטואלית.
  • דוגמה לחומרים עבור ההורים בנוגע להתנהלות בטוחה ומיטבית ברשת
  • דוגמה לחומרים עבור ההורים בשבוע המוגנות ומניעת פגיעה מינית  
  • משרד החינוך פועל כחלק מהמטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת 105. יש לציין שמוקד 105 פועל 24/7 בכל ימות השנה, וכמובן – גם בחופשת הקיץ. מפקחות שפ"י עובדות במוקד 105 ונותנות מענה לאירועי הפגיעה ברשת, לרבות פגיעות מיניות ברשת.
    עם היציאה לחופשת הקיץ שלח משרד החינוך הודעה לכלל ההורים, בכל החברות ושכבות הגיל, בשפה העברית ובשפה הערבית, שמנגישה את המענה של מוקד 105 גם במהלך החופשה, הן באמצעות פנייה טלפונית והן באמצעות פנייה מקוונת. ההודעה להורים נשלחה עם הפנייה לדף פורטל ההורים המנגיש את אופן הפנייה למוקד 105.
  • במטה הלאומי הופקה לומדת "חוק הסרטונים" בעברית וערבית  – לומדה אינטראקטיבית לבני נוער בנושא צילום והפצה של תמונות וסרטונים אינטימיים. הלומדה התפרסמה בערוצים השונים של המטה הלאומי ושל משרד החינוך.
  • מוקד הסיוע הרגשי של משרד החינוך עומד לרשות ההורים במהלך השנה וגם בחופשת הקיץ בטל' *6552 שלוחה 5. 

* עינב לוק היא מנהלת אגף בכיר בשירות הפסיכולוגי ייעוצי – שפ"י.

* איריס (מנדה) בן יעקב היא מנהלת היחידה למיניות ולמניעת פגיעה בילדים ובני נוער בשפ"י.

* אורית ברג היא מדריכה ארצית בשפ"י.

הערות שוליים

1 ששת נושאי הליבה של התוכנית "הכ"חות שבדרך": חברות, סובלנות ומניעת אלימות | התנהלות מיטבית ברשת ומניעת פגיעה | מיניות בריאה ומניעת פגיעה מינית | תהליכי למידה | מיומנויות לחיזוק כוחות וחוסן להתנהלות מיטבית בשגרה ובחירום | קידום בריאות ומניעת שימוש לרעה בחומרים פסיכו-אקטיביים והתנהגויות ממכרות. 

המערכת בפעולה, אין לסגור את הדפדפן עד להצגת אישור ההרשמה באתר.