The website supports Exploer 11 and up

מחדשים מהשטח

 

זוהר אוריין כהן, קולנוענית דוקומנטרית יוצרת הסרט "שמעי קלמי"

ראיון בעקבות פגיעה מינית שחוותה בתוך המשפחה

מאת סיגל כנפו

זוהר אוריין כהן

בת 29, ממושב זוהר

בוגרת תואר ראשון בלימודי אמנויות הקול והמסך במכללת ספיר

לומדת תואר שני בלימודי יהדות ספרד והמזרח, באוניברסיטה העברית

עוסקת בתחקירי ארכיון, בסרטי תעודה

אביה פגע בה מינית בילדותה

 
הסרט "שמעי קלמי" (בתרגום מתוניסאית: הקשיבי למילותיי) סרט הגמר של לימודיה זכה במספר פרסים בפסטיבל קולנוע דרום, בפסטיבל ירושלים, בטקס פרסי הפורום הדוקומנטרי ובפסטיבל סרטי נשים בירושלים.

לימודי קולנוע ואומנות דורשים התמסרות וכנות. זה מקום אידיאלי לבטא את עצמך באמת – את הטראומות והפצעים שלך – להאיר את החלקים החשוכים. מתחילת הלימודים האינסטינקט הטבעי שלי היה לעסוק ביחסי משפחה. רציתי לברר עם אימא שלי את הפגיעה המינית שעברתי על ידי אבי, ואיפה היא הייתה כשזה קרה. שנים חיינו את זה אבל לא דיברנו על זה אף פעם. הרגשתי שהתרחקתי מספיק מהסיטואציה, שעבר מספיק זמן ואני מוכנה יותר. התחלתי לנסוע אליה לצלם את הבית ואת השיחות איתה. צילמתי כאילו אני מחוברת למצלמה, די הסתתרתי מאחוריה. צילמתי אותה אפילו בזרות ולא כמו שמצלמים מישהו קרוב. היו פרצי צחוק ביום הזה והרבה רגעי מבוכה.

"להיות קולנוענית של סרטים דוקומנטריים זה לצלול לתוך עולם שאת רוצה להבין"  

 

לפעמים אני סוחבת כל מיני מחשבות על איך שאנשים שקרובים אליי התנהגו ועל מה שהם עשו – אבל הם בכלל חוו את האירוע אחרת. הבנתי שאני צריכה להסתכל על זה גם מהכיוון שלהם, ואז אולי התגובות ייראו לי שונות. גיליתי התנגשות בין הזיכרון שלי לבין שלה. החיבורים האלה של זיכרון וטראומה מרתקים בעיני. כל הגעה אל הבית הציפה והתישה רגשית ונפשית.

"כיום אני מרגישה משוחררת לדבר על הנושא של פגיעות מיניות ועל הפגיעה האישית שלי,
על כל מה שקשור למשפחתיות שבעבר נמנעתי מלדון בו בקול"  

 

ש. מתי הבנת שהסרט מצליח לגעת במעגלים רחבים יותר?

כשהצופים בסרט מבינים את אימא שלי למרות הבחירות שלה. בחוויה האישית שלי, אימא שלי לא הייתה בצד שלי. עם החוויה הזו נכנסתי לתהליך, אבל לא כך יצאתי ממנו. תוך כדי העבודה על הסרט הדברים התחילו להשתנות אצלי, להערכתי זו החוויה שהגיעה עד לצופה. הפתיע אותי הצורך של מי שצפה לחלוק איתי סיפורים אישיים. פנו אליי נשים וגברים, אחים ואפילו ילדים שההורים שלהם פגעו באחרים מחוץ למשפחה. קיבלתי גם תגובות הזדהות מצד אנשים שהסרט נגע בהם מבחינת הקשר עם האימהות שלהם, בלי קשר לטראומה. אני שמחה שבעזרת הסיפור האישי שלי הצלחתי להעביר מסרים על המורכבות האינסופית שפגיעה מינית במשפחה יוצרת. זה חשוב גם עבור מי שנפגעו ולא מצליחים לדבר בקולם, וגם עבור מי שמלווים נפגעי טראומה מינית.

"זה סרט שצילמתי לבד, עם מצלמה רועדת, מוחזקת ביד ללא תאורה מסוגננת.
הוא גולמי ופשוט ועדיין הצליחו לראות את הפריימינג שלי"  

 

ש. אילו דברים קרו בעקבות הסרט?

הוא הצליח בפסטיבלים מבחינה קולנועית. הופתעתי ושמחתי שזיהו גם את הקולנועיות ואת נקודות המבט שלי על המרחב. זה סרט שצילמתי לבד, עם מצלמה רועדת, מוחזקת ביד ללא תאורה מסוגננת. הוא גולמי ופשוט ועדיין הצליחו לראות את הפריימינג שלי. חששתי שהקטעים שבהם אנחנו מדברות בבוטות "יגנבו את ההצגה" ולא יראו את הצורניות הקולנועית, אלא רק את הסיפור. לשמחתי זה לא קרה.

כיום אני מרגישה משוחררת לדבר על הנושא של פגיעות מיניות ועל הפגיעה האישית שלי, על כל מה שקשור למשפחתיות שבעבר נמנעתי מלדון בו בקול. אני מרגישה בנוח ובטוחה לדבר על העתיד שלי.

זה שיחרר משהו שהיה עטוף בשכבות עד שלא היה אפשר לזהות אותו. קילפתי והסרתי וכיום זה בחוץ. כל מי שראה את הסרט יודע. זה כבר לא רק שלי אבל זאת אני – עכשיו בואו נדבר, תקשיבו לי ואני לכם ונתקדם מכאן.

ש. היית מדריכה בפנימייה כמו זו שהיית בה בילדותך. איך החוויה הזו השפיעה עלייך?

ההדרכה בפנימייה טיפולית לנערות שהוצאו מהבית בצו בית משפט, כמוני, הייתה חוויה חזקה ביותר. תוך כדי לימודי קולנוע אינטנסיביים, זה הכניס אותי לפרופורציה בשנתיים האלה. מבחינתי העבודה שם הייתה בית ספר לאנושיות.

ש. ומה בעתיד?

להיות קולנוענית של סרטים דוקומנטריים זה לצלול לתוך עולם שאת רוצה להבין. כיום אני עובדת על סרט תיעודי ארוך, גם הוא קשור לסיפור שלי. אני עובדת בפרויקטים שונים כתחקירנית ועוזרת עריכה ומתכננת להמשיך ליצור סרטים.

המערכת בפעולה, אין לסגור את הדפדפן עד להצגת אישור ההרשמה באתר.