The website supports Exploer 11 and up

יום עיון מקוון משותף למכון חרוב ומרכז משאבים בנושא: מדברים על טראומה בגיל הרך

10 במרץ 2024

יום ראשון 10 במרץ 2024 |⠀ל' אדר התשפ"ד | 09:00 - 14:45

בפלטפורמת ZOOM

מכון חרוב ומרכז משאבים שמחים להזמינכם ליום עיון מקוון בנושא "מדברים על טראומה בגיל הרך" מאז פרוץ המלחמה אנשי ונשות מקצועות הטיפול מכל הארץ עומדים בחזית העשייה, מרכז משאבים שפועל מקרית שמונה ופונה ממשכנו נותן מענה לתושבי הצפון המפונים מביתם במרכזי הפינוי השונים. מכון חרוב פועל מתחילת הלחימה בפיתוח מענים לאנשי מקצוע שעובדים עם ילדים בגופים השונים. יום העיון הוא חלק מהעבודה המשותפת של שני הארגונים ומטרתו שיתוף והנגשת הידע והכלים שנאספו לשימושם של מטפלים ומטופלים. לאור המצב יום העיון שלא יוכל להתקיים בגליל כפי שתוכנן במקור ויערך באופן מקוון על מנת לאפשר השתתפות גם למטפלים שפונו מביתם.

*מחיר: 50 ש"ח

*להרשמה לעובדי מרכז משאבים בלבד לחצו כאן

להלן סדר היום, ופירוט הסדנאות שיתקיימו במקביל. שימו לב, מספר המקומות בסדנאות מוגבל!
*ההרשמה לסדנת TF-CBT הסתיימה.

CSPC LOGO משאבים_142
מכון חרוב_לוגו_מרובע
סדר יום
09:10 - 09:50
ברכות פרופ' אשר בן אריה, (Ph.D), מנכ"ל מכון חרוב הרצאת פתיחה: "זיכרון ילדות טראומטי והדמיון כמפלט להחלמה" פרופ' מולי להד, (Ph.D), פסיכולוג חינוכי ורפואי-מדריך. דרמה תרפיסט, ביבליותרפיסט, מדריך בטיפול ביצירה והבעה. מדריך בטיפול CBT . מומחה בעל שם עולמי בנושא התערבות וטיפול במצבי לחץ ושעת חירום עם ילדים מבוגרים וקהילות. מחבר ועורך של 35 ספרים בנושא התמודדות עם מצבי לחץ, חירום ומשבר. חבר בקונסורציום הישראלי לטיפול בטראומה.
09:50 - 10:00

הפסקה

10:00 - 11:15

בואו נדבר על טראומה בגיל הרך
ד"ר פולה דוד, עו"ס, פסיכותרפיסטית עובדת עם ילדים נוער ומבוגרים.
ד"ר דוד הייתה אחראית על הטמעת מודל הCPP במכון חרוב וריכזה השתלמויות רבות בתחום.

11:15 - 11:30

הפסקה

11:30 - 12:30

מה ה-CPP* מלמד אותנו על טיפול בטראומה בגיל הרך
ד"ר פולה דוד

*פסיכותרפיה הורה ילד (CPP) הוא מודל טיפול דיאדי לילד-הורה לעבודה עם לדים בגיל הרך אשר התקשרותם להוריהם נפגעה בעקבות חשיפה לאירועים טראומטיים ואלימים במשפחה. מודל זה פותח ע"י פרופ' אליסיה ליברמן ופרופ' פטרישה ואן-הורן ז"ל מהמרכז לחקר הטראומה בילדות באוניברסיטה קליפורניה בסן פרנסיסקו, ארה"ב.

12:30 - 13:00

הפסקה

13:00 - 14:30

חלוקה לסדנאות (ראו פירוט מטה)

שימו לב, מספר המשתתפים בסדנאות מוגבל!
*ההרשמה לסדנאות בטופס הרישום בעמוד זה.
14:30 - 14:45

סיכום ומשוב

חלוקה לסדנאות

בשעה 13:00 נתחלק לסדנאות בנות שעה וחצי. הסדנאות יתקיימו במקביל.

להלן פירוט הסדנאות והמרצים בהן.

סדנת "משחקי אדמה"

שיטת משחקי אדמה נוגעת בתהליכים התפתחותיים מרכזיים הקשורים בוויסות חושי ורגשי ומסייעת בהתמודדות עם חרדה ועיבוד חוויות טראומטיות. דרך המשחק הסנסומוטורי מתאפשרת בנית תחושת עצמי ובנית אמון מחודש עם העצמי הזולת והיקום. בסדנא נתנסה בחוויה ונחקור אותה.
מרצה: איתן שקד
דרמה-תרפיסט MA, עובד כמטפל רגשי במשרד החינוך ויחידה הקלינית במרכז משאבים. מפתח שיטות משחקי האדמה ומרחבי התחושות, מטפל בילדים, נוער ומבוגרים עם מגוון צרכים, וביניהם פוסט טראומה וטראומה התפתחותית.

סדנת "הסיפור שיעזור לי עכשיו"

יצירת סיפור מאפשרת לילד מגע מחודש עם משאבים וכוחות. הסיפור מאפשר גם יצירת פרספקטיבה חדשה על אירועי חיי הילד מהעבר ולקראת העתיד, נותנת הזדמנות להחצין את סיפורם ולהיפרד מהדאגות והקושי. הסיפור נשאר נוכח ואפשר תמיד לחזור אליו, לשתף אותו עם דמויות נוספות, ולעיתים להרחיב, להמשיך אותו או להוסיף לו רבדים נוספים. בסדנה נתנסה כמטפלים ביצירת סיפור כהתערבות מניעתית לקראת אירועים שיכולים להחוות כטראומטיים עבור ילדים בגיל הרך דוגמת ניתוחים, גירושין, מחלות, אבל ועוד. וגם כהתערבות לאחר התרחשותם.
מרצות: ענת שריר
מרפאה בעיסוק התפתחותית מדריכה ומטפלת באמנות בילדים נוער ומבוגרים. מתמקדת בטיפול בחרדה ובטראומה בשיטות טיפול אינטגרטיביות ( cbt גל שלישי, Emdr).
ציפי שלו
קלינאית תקשורת, מדריכה ומטפלת act, cbt ומיינדפולנס ועושה שימוש טיפולי בכלים מתוך הביבליותרפיה. מומחית בטיפול בילדים, נוער ומבוגרים שקשייהם דורשים שילוב בין העולם התפקודי / תקשורתי והרגשי.

סדנה: איך מדברים עם ילדים על טראומה?

כלים ועקרונות לשיח עם ילדים על טראומה. בסדנא נכיר ונתרגל כלים שפתיים-רגשיים המשמשים כעזר לשיח עם ילדים בגיל הרך על טראומה ואירועים מורכבים. לצד זאת נסקור את המאפיינים ההתפתחותיים (שפתיים-תקשורתיים, ורגשיים) אשר יכולים לקדם/לעכב תהליכים של שיח ועיבוד שפתי בבואנו לדבר את הלא מדובר עם ילדים.
מרצה: גלעד אמשלום
קלינאי תקשורת (B.A), מומחה לבריאות הנפש בגיל הרך (M.A), פסיכותרפיסט הורה-ילד (CPP), מנחה מעגלי גברים ואבות.

"תָּאֵר לְךָ: רַק הָאָבָק לִוָּה אוֹתִי וְלֹא הָיָה לִי מְלַוֶּה אַחֵר" (זכרונות חמים, דליה רביקוביץ)

דרך מסע קצר  בין טקסטים שנכתבו לילדים ולמבוגרים בשירה העברית, נפסע בשבילי הילדות והבגרות החוות את האבדן – מצידו הילדי ומצידו הבוגר, וננסה לזהות את הדיאלוג החבוי בטקסט סביב תהליך האבל: בין הילד שבי למבוגר שאני; בין הילד להורה שאבד; ובין הילד להורה המתווך את האבדן דרך הטקסט וחווית הקריאה.

במהלך הסדנא, נפגוש תמות שונות שהטקסטים מעלים ביחס לתפיסת האובדן על ידי הילד, ונכיר את מקומות של הטקסט כקול וכזולת נוכח – שבאפשרותו להקל ואף להעשיר את תהליך האבל, תוך הבניית הקשר עם מה ומי שאבד, הן בתהליכי קריאה והן בתהליכי כתיבה

מרצה: מיכל רואי, ביבליותרפיסטית (M.A) ופסיכותרפיסטית, מנחת קבוצות בשילוב אומנויות(M.A), מטפלת , מנחה ומדריכה במרכז משאבים ובקליניקה פרטית

TF- CBT מבוסס חשיפה - טיפול קוגניטיבי התנהגותי (PE/TF-CBT) לילדים בגיל הרך שסובלים מתגובות לטראומה והוריהם.

TF-CBT וטיפול בחשיפה ממושכת (PE) הם שיטות טיפול מבוססות ראיות שמטרתן לתת מענה לצרכים של ילדים עם הפרעת דחק אקוטית (ASD), תגובות לטראומה מתמשכת והפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). TF-CBT מומלץ כקו ראשון בטיפול בתגובות לטראומה בילדים שחוו טרור ומלחמה, פציעה, מחלה מסכנת חיים, פרוצדורות רפואיות פולשניות ואובדן של דמות התקשרות.

לילדים בגיל הרך, פיתחנו TF-CBT שכולל המשגה דיאדית/טריאדית ותפירת השיטות והכלים למאפיינים ההתפתחותיים הייחודיים של ילדים צעירים מאוד.

שיטות הטיפול מועברות באמצעות סיפורים, תיאטרון בובות ומשחקים. ההורים מקבלים הדרכה בנפרד מהפגישות הדיאדיות/טריאדיות ולומדים להיות קו-תרפיסטים כדי לעזור לילד.ה להתגבר ולהרגיש יותר טוב ובטוח בשל מעורבות ההורים.

בטיפול ילדים מקבלים הזדמנות להתגבר על הקשיים שלהם באופן חוויתי ומעצים דרך מעורבות אקטיבית של ההורים שעוזרת לחזק את המסוגלות העצמית ולהשפיע חיובית על הקשר ילד-הורה.

בהרצאה יוצגו ההמשגה והמבנה של הטיפול PE  במודל דיאדי , יתורגלו חלק מהשיטות ותוצאות ממחקרים שפורסמו על CBT ממוקד חשיפה לילדים וילדים בגיל הרך.

מרצות: ד"ר לילך רחמים וד"ר איזבלה מירוצ'ניק

ד"ר לילך רחמים היא פסיכולוגית קלינית מדריכה ופסיכולוגית רפואית מומחית, מנחת סדנאות טיפול בחשיפה ממושכת (PE) לילדים, מרכזת את הקורס בנושא CBT במסגרת לימודי ההמשך בפסיכיאטריה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. מנהלת אתר ATEM-ET. לטיפול אונליין בילדים נפגעי טראומה. מחברת הפרוטוקול לטיפול דיאדי לילדים עם תגובות לטראומה.

ד"ר איזבלה מירוצ'ניק היא פסיכיאטרית מומחית לגיל הרך, מנהלת שירות פסיכיאטרי לגיל הרך במרפאה פסיכיאטרית ילד ונוער, המרכז הרפואי זיו, בוגרת בית הספר לפסיכותרפיה בגישה פסיכואנליטית, CBT. מחברת הפרוטוקול לטיפול דיאדי לילדים עם תגובות לטראומה. מרכזת קורס פסיכיאטריה לגיל הרך, אוניברסיטת בר־ אילן.

לוקחים נשימה - כלים מבוססי ראיות להפחתת דחק בעבודה עם ילדים

החודשים האחרונים הציבו את כולנו בפני מציאות חדשה המאופיינת בלחץ ואי־ ודאות ומשפיעה על כולנו, מטפלים ומטופלים כאחד. ילדים ובני נוער רבים נפגעו מהמצב באופן ישיר או עקיף וסובלים מלחץ ומחרדה. מטפלים רבים נדרשים  לתת מענה לילדים ולבני הנוער הסובלים מדחק ומהשלכותיו הסדנה תעסוק במושג הדחק בעצב הוגאוס כשחקן עיקרי בתגובת הדחק ובכלים נגישים ישימים ופשוטים להפחתת דחק.

יוסף קולה ואסף גיטלר

יוסף קולה הוא עו"ס, פרמדיק, המעבדה לויסות נוירו קוגנטיבי של בריאות וחולי, מכון חרוב.

אסף גיטלר הוא מומחה בפסיכולוגיה רפואית  מומחה ומדריך בטיפול קוגניטיבי התנהגותי ובמשוב ביולוגי

מנהל ביה"ס לטיפול קוגניטיבי התנהגותי – סיביטי גלילי, מרכז משאבים

האירוע משותף ל

מרכז משאבים ומכון חרוב

מכון חרוב_לוגו_מרובע

לבירורים, אנא פנו לאור:



עדכון אחרון 18 פברואר 2024

הרשמה ותשלום

ההרשמה נסגרה בשל ריבוי משתתפים. מזמינים אתכם להרשם להרצאות אחרות בתכנית.
צוות מכון חרוב
המערכת בפעולה, אין לסגור את הדפדפן עד להצגת אישור ההרשמה באתר.