מרצה: סמאח שביטה – עובדת סוציאלית קלינית. מתמחה בטיפול בטראומה, סטודנטית לפסיכותרפיה פסיכודינמית באוניברסיטת תל אביב. מנהלת מרכז חירום לילדים בסיכון. בעלת ניסיון בעבודה עם נוער בסיכון ונשים נפגעות אלימות.
____________
מושג המוות קשה לתפישה, כי הוא מכיל לא רק היבטים קונקרטיים אלא גם היבטים הדורשים יכולת חשיבה מופשטת, והיבטים רוחניים הקשורים במהות החיים. עם ההתפתחות השכלית והרגשית מתפתחת יכולתו של הילד לעשות המשגה של המוות ברמה מופשטת. הבנה והמשגה אלו צריכות לכלול שלושה מרכיבים עיקריים: אי ההפיכות של המוות, סופיותו, והאוניברסאליות שלו (גרנות, 2000).
בהרצאה נרחיב על משמעות האובדן עבור ילדים בגיל הרך, בדגש על אובדן הורה, ובהתייחס לסגנון וליכולות של ילדים להתאבל.
לא פעם, אנו, אנשי הטיפול/החינוך נתקלים עם סוגיות האובדן של מטופלינו. ולכשמדובר בקטינים בגיל הרך, אנו עסוקים בשאלה סביב תהליך הקבלה והתגובה שלהם לאירוע האובדן. למעשה מצד אחד קטינים עלולים להעלות בנו מחשבות ודאגות בכל הקשור לגילם הצעיר שקשה עבורו מנשוא אירוע כה טרגי, ומאידך גיסא קיימות תפישות שמדגישות את היותם קטינים שמסגלים את עצמם יותר מהר למציאות קשה.
דגשים ומטרות:
משמעות אובדן הורה בגיל הרך- התייחסות לסוג אובדן ( פתאומי/ לא פתאומי)