The website supports Exploer 11 and up

קורס הכשרה בנושא: הערכה ואבחון מצבי סיכון ופגיעה בקטינים, משפחות בסכסוך בעצימות גבוהה

קורס הכשרה ייעודי לעוסים לפי חוק נוער, לעניין סדרי דין ויחידות הסיוע.
הקורס הוא שיתוף פעולה בין מכון חרוב, מרכז סגול לרפואה הפרברית ומחקר , בי"ח ע"ש שמיר ומרכז המחקר לחקר טפול באמנויות ע"ש אמילי סגול, אוני' חיפה

להורדת ההזמנה ותוכנית הקורס לחצו כאן

 

  • הקורס יתקיים בשיטה ההיברידית – זום ומפגשים פרונטליים.
  • 10 מפגשים שיתקיימו בימי רביעי בין התאריכים 17.1.24 – 20.3.24, בין השעות 8:30-14:00. כל מפגש בן 6 שעות אקדמאיות.
  • ההכשרה תזכה בתעודה/אישור השתתפות.
  • העומדים בתנאים לקבלת תעודה, יוכלו להגישה לגמול השתלמות באיגוד העו"סים.

 

רקע  

סקר אפידמיולוגי (2016) בנושא הפער בין שכיחות פגיעה והתעללות בילדים ודיווח או שיתוף (12,000 קטינים בגילאי 17-11) העלה כי מחצית מן הילדים חוו סוג פגיעה אחד לפחות בכל דרגת חומרה. כ- 18% דווחו על פגיעה מינית, 17% פגיעה פיזית, 10% חשופים לאלימות בין הורים, כ- 30% נפגעי התעללות פסיכולוגית ומילולית. פחות מ- 10% שיתפו או דיווחו, ואם שיתפו, העדיפו לשתף את אחד מההורים, גם כאשר הפגיעה בתוך המשפחה. ממצאי מחקרים מצביעים על גורמי סיכון לפגיעה כגון קשיי התפתחות של הילד, הורה שנפגע בילדותו, גורמים סוציו-דמוגרפיים כגון השתייכות לקהילה סגורה, מצב סוציו-אקונומי, חוסר במשאבים חברתיים ועוד.

לפגיעה בילדות ובעיקר לפגיעה מינית, השלכות שליליות ברמת הבריאות הפיזית והנפשית, לטווח קצר וארוך. פגיעה ממושכת בילד ובעיקר פגיעות מיניות, פוגעת בתפקודים מוחיים, באזורים האחראים על המידע הסנסומוטורי, דבר שגורם להגברת הסימפטומטולוגיה הנפשית, חולי פיזי, תוך שימוש מתגבר והולך במכניזמים דיסוציאטיביים. מצב זה מונע מילדים לספר את סיפור הפגיעה באופן ורבלי וקוהרנטי וכפי שנדרש על פי פרוטוקול חקירות ילדים.

אין זה מפתיע אם כן, ש- 87% מעדויות הילדים המובאים לחקירות ילדים בשל חשד לפגיעה, לא עומדות בדרישת המהימנות המשפטית הנדרשת על מנת לפתוח הליך פלילי או משפטי, וכ-90% מן התיקים בפרקליטות נסגרים.

תפקידם של עובדים סוציאליים לפי חוק הנוער ולעניין סדרי דין, בין היתר, הוא לבחון ולהעריך את מצב הילדים, כאשר יש חשש לסיכון, או לחילופין, במצבי סכסוך גירושים בעצימות גבוהה ולהגיש תסקיר הכולל המלצות למערכות הרווחה, האכיפה והמשפט. תפקידם של העו"סים ביחידות הסיוע לצד בתי המשפט הוא לסייע למשפחות הנמצאות בסכסוך משפחתי-משפטי או לקראת גירושין, בהתמודדות עם המשבר ובניסיון ליישב את הסכסוך בדרכי שלום.

 

רציונל להכשרה מתקדמת בתחום של הערכה ואבחון

  1. ממצאי מחקרים לפיהם חשיפה לאלימות והתעללות בילדות פוגעת באזורי תפקוד מוחיים, מגבירה דיסוציאציה ולפיכך מפחיתה או מונעת את יכולת השיתוף הוורבלי של קטין נפגע;
  2. יש חוסר בידע של אנשי מקצוע לאבחן דיסוציאציה, מופעים דיסוציאטיביים והפרעות דיסוציאטיביות;
  3. יש חוסר בכלים לטכניקות להערכה ואבחון של קטינים ובגירים כולל חוסר היכרות עם כלים יצירתיים המאפשרים עקיפה ויש בהם כדי לעודד שיתוף וורבליזציה בקרב קטינים נפגעים ופוגעים.

 

מטרות התוכנית

  1. מתן הכשרה ממוקדת בתחום איתור, הערכה ואבחון לעובדים סוציאליים לפי חוק נוער, לעניין סדרי דין ויחידות הסיוע ממשרד הרווחה ובטחון חברתי.
  2. הרחבת הידע בתחום ההשלכות הפיזיולוגיות והפסיכולוגיות של פגיעה בקטינים, באופן ספציפי הקניית ידע בנושא דיסוציאציה, מופעים דיסוציאטיביים, היכרות עם תנועתיות, לשון הגוף במצבים דיסוציאטיביים ומצבי מצוקה רגשית.
  3. הרחבת ארגז הכלים להערכה ואבחון כולל כלים יצירתיים תקפים, גישות ראיון.

 

הנושאים שיילמדו בתוכנית

  • פגיעה והתעללות בקטינים, סוגי פגיעה, גורמי סיכון, גורמים מעודדים ומעכבים שיתוף
  • טראומה – קשר גוף נפש. טראומה התיחסותית, התקשרות והפרת גבולות במשפחה
  • הפצעים הביולוגיים במוח. השלכות פגיעה והתעללות על הבריאות הפיזית והנפשית
  • דיסוציאציה, מכניזמים דיסוציאטיביים, הפרעות דיסוציאטיביות, מופעים דיסוציאטיביים
  • פגיעות מיניות
  • התבוננות בפגיעה והתעללות בקטין מנקודת מבט פונקציונלית משפחתית
  • בין פגיעה והתעללות בקטין לבין יחסים זוגיים בעצימות גבוהה (ניכור הורי), דינמיקה של משפחה
  • שיטות ריאיון מותאמות גיל, התפתחות, ותרבות
  • גישות השלכתיות להערכת מסוגלות/מסוכנות, משאבים אישיים משפחתיים וחברתיים
  • טכניקות וכלים לאבחון והערכה של קטינים נפגעי טראומה והתעללות
  • לאורך הקורס תהיה התייחסות והתאמות בתכנים, למציאות בישראל מהשביעי לאוקטובר

 

כללי הקורס למשתלמים

  1. מפגש ראשון ואחרון – חובת השתתפות.
  2. על מנת לקבל גמול השתלמות של עו"סים:
    • מותר להחסיר עד שני מפגשים
    • איחור עד 10 דק, מתחילת השיעור הראשון. יתר השיעורים במהלך היום ללא איחורים.
    • במפגשי הזום – נמצאים בחדר ללא הפרעות (לא במקום העבודה) עם מצלמה פתוחה חובה. אין אישור להשתתף תוך כדי נסיעה/הקפצת ילדים/תור לרופא וכו'. משתתפים אשר לא יעמדו בתנאי הלמידה – יום הלמידה ייחשב כיום היעדרות.
  3. מאחר והקורס מוכר לגמול השתלמות, תהיה הקפדה יתרה על הכללים.

 

מיקום למפגשים פרונטליים
בנין אריסון לרפואה הפרברית, מרכז סגול לרפואה הפרברית ומחקר, המרכז הרפואי ע"ש שמיר (אסף הרופא) צריפין.

 

עלות
1500 ₪ לאדם. תינתן הנחה למחלקות שישלחו יותר מעובד אחד.

 

מספר המשתתפים מוגבל!

**לפרטים והרשמה של מעל שני נרשמים מאותו מקום עבודה אפשר לפנות לגל אבני ברלב רכזת הקורס. gal@haruv.org.il, 0528797122

 

סדר היום:

8:00 – 8:30 – התכנסות וכיבוד קל
8:30 – 10:00 – הרצאה ראשונה
10:00-10:20 – הפסקה
10:20 – 11:50 – הרצאה שניה
11:50 – 12:30 – ארוחת צהריים
12:30 – 14:00 – הרצאה שלישית

 

מספר מפגשתאריךנושאהמרצים
מפגש ראשון
פרונטלי
17.1.24פגיעה והתעללות בקטינים, סוגי פגיעה, מבנים טראומגניים.
השלכות ייחודיות של כל סוג פגיעה. סיור בתא הלחץ.
פרופ' רחל לב-ויזל
ד"ר גל אבני ברלב
מפגש שני
זום
24.1.241. טראומה התפתחותית והשלכותיה 2+3 בשלבים השונים של התפתחות המוח. הטיפול ההיפרברי בנפגעות טראומה בוגרת ומחקרים אחרונים.
עדות אישה שעברה טיפול בתא הלחץ.
ד"ר קרן דואניס
גב' רהב בוסי - גרוס
מפגש שלישי
זום
31.1.24דיסוציאציה - הגדרה, הפרעות דיסוציאטיביות.
מופעים דיסוציאטיביים בתהליך הערכה/טיפול.
פרופ' רחל לב-ויזל
מפגש רביעי
זום
7.2.24פגיעות מיניות - התבוננות בקטין מנקודת מבט פונקציונלית משפחתית
דינמיקה של השתקה, הכחשה, הסתרה.
ד"ר אפרת נווה
מפגש חמישי
זום
14.2.241+2. הערכה ואבחון דפוסי התקשרות באמצעות ציור משפחה.
3. דינאמיקה של אלימות ביתית. חווית הילדים הגדלים באלימות ביתית.
פרופ' לימור גולדנר
ד"ר שירלי בן שלמה
מפגש שישי
זום
21.2.241. הערכת מסוכנות להתנהגות אלימה
מבחנים וכלים השלכתיים.
2. גזלייטינג, בשבי התעללות נפשית.
3. דינאמיקה של אלימות ביתית - המשך
ד"ר יואל שפרן
גב' אפרת היימן הראל
ד"ר שירלי בן שלמה
מפגש שביעי
זום
28.2.241+2. לדבר על הבלתי ניתן לדיבור – שיח ממוקד עם ילדים.ות ומתבגרים.ות שחוו פגיעות מיניות.
3. הערכה פסיכו-דיאגנוסטית וחוות דעת לבית משפט.
גב' ענבל לייבוביץ
גב' יעל זקש
מפגש שמיני
פרונטלי
6.3.24טכניקות יצירתיות להערכה ואבחון
ציור דמות עצמי-אינדיקטורים לפגיעה מינית; צייר אירוע לא קל; נקמה; צייר מה עדיף שלא קרה לך.
פרופ' רחל לב-ויזל
מפגש תשיעי
פרונטלי
13.3.241. בדיקה רפואית של ילדים עם חשד להתעללות והזנחה, ממצאים פיזיולוגיים.
2. הערכה פסיכיאטרית לשם חוות דעת מבוססת מחקר.
3. ניתוח מקרה.
ד"ר ענבר הרטמן
ד"ר עירית אורין
פרופ' רחל לב-ויזל
מפגש עשירי
פרונטלי
20.3.241. ניכור הורי והתעללות בילדים בבית המשפט: בין עדות לראיה
2. תפקיד עו"סים לחוק בסיוע לנשים וילדים נפגעי התעללות מול מערכת המשפט.
3. סיכום הקורס.
עו"ד רותם אלוני
עו"ד רבקה מלר אולשיצקי
פרופ' רחל-לב ויזל
ד"ר גל אבני ברלב


עדכון אחרון 12 דצמבר 2023

הרשמה ותשלום

ההרשמה נסגרה. בברכה,
צוות מכון חרוב

המערכת בפעולה, אין לסגור את הדפדפן עד להצגת אישור ההרשמה באתר.